Søk lån med BankID

  1. Hjem
  2. chevron_right
  3. Lån
  4. chevron_right
  5. Søk lån med BankID
bank id for lån

Digital legitimering og signering via BankID har gjort prosessen med å søke lån både raskere og enklere. De aller fleste långivere på det norske markedet støtter idag BankID, med noen få unntak. Som resultat kan du signere gjeldsbrev både på mobil og laptop, uten å måtte besøke banken.

Hva er BankID?

BankID er rett og slett en digital metode for identifisering og legitimering av en person, som en elektronisk legitimasjon. Det er idag den mest brukte digitale identifiseringsmetoden i Norge med godt over 4 millioner brukere. Systemet ble i utgangspunktet utviklet for identifisering og innlogging i nettbanker og offentlige tjenester, alle landets banker bruker BankID. De siste årene har også private aktører også tatt i bruk BankID.

Du kan idag bruke BankID for alt fra å logge inn på Altinn til å signere kontrakter og legge inn bud på en bolig, alt direkte fra din datamaskin eller mobil, uten at du trenger å fremvise noen legitimasjon eller sende over signerte papirer til mottaker.

En signatur gjort med BankID er juridisk like bindende som en signatur på papir.

I dag har BankID den høyeste sikkerhetsnivået i landet, så det skal være trygt for deg som bruker å benytte deg av tjenesten.

BankID fungerer ved at du identifiserer deg med ditt fødselsnummer, en engangskode som du får enten fra en kodebrikke/-kort eller som sendes deg via SMS, samt et personlig passord som du oppretter når du aktiverer din BankID.

Å benytte Bank-ID er enkelt, trygt og tidsbesparende

Hvordan bruke BankID for å søke lån

For banker og andre långivere som ikke har et godt utbygd nettverk av filialer rundt omkring i landet, er BankID en essensiell tjeneste. Bankkunden slipper å sende papirdokumenter frem og tilbake, med krav om legitimering på postkontoret.

Tidligere tok det ofte én uke (om ikke lenger), fra gjeldsbrevet ble bestilt, til pengene stod på konto. Med BankID slipper man heldigvis å dra frem passet og drasse av gårde til det lokale Posthuset. Det sier seg selv at ved slike forhold, var det ingen banker som kunne tilby forbrukslån «på dagen», noe som idag er blitt så populært.

Når du idag søker om et forbrukslån eller en annen type usikret lån, foregår hele prosessen normalt online. Du fyller ut et søknadsskjema på bankens nettside som banken heretter behandler. Normalt innbefatter dette at banken foretar en kredittsjekk av deg. Basert på din kredittscore avgjøres det om banken kan innvilge deg et lån – og til hvilken rente. Du får deretter tilsendt et lånetilbud på epost, med en link til din personlige låneavtale på bankens nettsider. Når du har lest og akseptert låneavtalen, identifiserer du deg selv og gjør en digital signering med din BankID.

Dette oppfyller begge kravene banken har for å kunne innvilge deg et lån.

Banken er lovpliktig å foreta en identifikasjonskontroll av deg som kunde, for å motvirke hvitvasking.

Banken må i tillegg få en juridisk gyldig signatur fra deg på gjeldsbrevet, slik at de kan tvangsinndrive pengene i tilfelle du misligholder lånet.

Både legitimasjonskontrollen og den juridiske signeringen foretas i én operasjon med BankID, og dette registreres umiddelbart i bankens system. Saksbehandlingstiden fra du søker om lånet til pengene blir utbetalt til din konto kan dermed reduseres til bare noen få timer, og normalt vil du ha pengene tilgjengelig på konto neste virkedag.

En låneavtale kan også signeres med Bank-ID på mobil

På mobil

Tiden da du bare kunne bruke BankID på laptop eller desktop datamaskin er heldigvis for lengst forbi, og de fleste mobiloperatører støtter idag BankID på mobil. Er det noen år siden du sist har fått nytt SIM-kort må du sannsynligvis be mobilselskapet ditt om å få tilsendt et nytt SIM-kort som er klargjort for BankID. Grunnen til dette er at BankID-hemmelighetene blir lagret i SIM-kortet. Når du har mottatt dette og satt det i telefonen, må du gå inn i nettbanken din hos den banken som har utstedt BankID-en din, og aktivere «BankID for mobil».

Ved å ha BankID på mobil slipper du ergre deg over å ha glemt kodebrikken eller huske på hvor du la den sist. Mobilen har man som regel med seg overalt og spesielt i tilfeller der man skulle ha behov for BankID. Det er like sikkert å benytte som kodebrikke/-kort.

I stedet for å bruke kodebrikken/-kortet for signering dukker det opp et vindu på mobilen hvor du får beskjed om å bekrefte et referanseord (som skal være det samme som på nettsiden du er inne på) og trykke ok. Når dette er bekreftet må du taste inn din ID-pinkode. Da forsvinner vinduet med BankID fra mobilen og du er logget inn eller har bekreftet signeringen.

BankID på mobil er gratis å benytte i de aller fleste tilfeller, men sjekk med din teleoperatør og bank om de tar betalt for bruken.

Ett unntak er de som mottar tekstmeldinger i utlandet, eller kjøper datapakker for å få tilgang. Under normale forhold sender mobilen din 2-3 tekstmeldinger til BankID for å fullføre en innlogging eller elektronisk signering.

Hvordan få BankID

Hvis du ikke har BankID fra før, er det heldigvis enkelt å bestille. Aldersgrensen for å få BankID er 13 år og man må ha et kundeforhold i en norsk bank. For de fleste banker må man være over 15 år for å motta brikken eller kodekortet, men enkelte banker tilbyr denne muligheten allerede fra 13 år. Kun et par banker stiller krav til 18 års aldergrense.

Det stilles forøvrig ikke krav om at kontoen faktisk må være i aktiv bruk. I tillegg må du ha legitimert deg overfor banken som skal utstede BankID. Kontroll av legitimasjon gjennomføres når man blir kunde i banken, og vil derfor ikke være et krav på bestillingstidspunktet.

Har du tilgang til nettbank i banken som skal utstede din BankID? Du kan vanligvis bestille brikken direkte gjennom nettsidene, og fastsette PIN koden. Vanligvis tar det ikke mer enn to dager før brikken ankommer via posten, og er klar til bruk.

Mer om BankID

Verdt å vite

Husk at BankID er privat. Det er din digitale legitimasjon. Passordet du benytter må du derfor ikke dele med andre. Lag et passord som du kun benytter til denne tjenesten. Det bør inneholde både bokstaver, tall og gjerne et tegn og være på minst 8 tegn. Om passordet ditt kommer på avveie kan du i verste fall bli utsatt for identitetstyveri. Legg derfor en innsats i å lage og huske et passord det er vanskelig å knekke. Skulle du glemme ditt passord må du kontakte banken din for å få et nytt.

Før var det vanlig at alle avtaler ble underskrevet med penn på papir. I dag kan du benytte deg av BankID som blir din digitale signatur på avtaledokumenter. Dette gjør det meste både tidsbesparende og enklere.

BankID er gyldig i to år, men blir automatisk fornyet av banken.

Du kan benytte en og samme BankID på tvers av banker. På nesten alle offentlige nettsider kan du benytte deg av tjenesten for å logge deg sikkert inn, som for eksempel NAV, Helsenorge og Skatteetaten. BankID blir også benyttet ved elektronisk budgivning, betaling hos nettbutikker, identifisering på nettsider som Finn.no og lignende.

Meny